Paris - del 1

Dag 6 - 9

På kvällen dag 6 var vi framme i Paris och på morgonen dag 9 åkte vi till Disneyland. Detta innebar att vi fick en hel del dagar i Paris.

Vi åkte tåget från London till Paris. Vi hade sett fram emot just detta väldigt länge. Att åka under kanalen. Vad coolt!
Jomenvisst. Vi tuffar iväg i en ordentlig fart. Vi hann säga "oj, det går snabbt" till varandra, sen slocknade vi.
Jag vaknade till först. Väckte Jakob och talade om att vi var i Frankrike. Vi hade missat tunneln. Vi sov oss igenom själva grejen. Haaha!
Nåja, huvudsaken var ju att vi kom fram överhuvudtaget. Lite nyvakna och en skärrad Samira. Ingen fattar vad jag säger, så står vi i kön till att köpa tunnelbanebiljetter. Då kom det fram en alkis som vart arg för att vi inte fattade vad han sa.
Framme i biljettluckan lägger jag fram 100 euro (1000 spänn) när en biljett kostar 3 euro (30 spänn). Jakob skrattar gott åt mig och faktiskt ganska högt...
Inte alltför snällt va?

Jag hade ganska höga förväntningar på Paris. Alla  vi har pratat med har sagt "Du kommer att bli förälskad". Intrycket som jag fått av hotellet var oxå att det skulle vara skiitlyxigt. Vi hade ju bara bott på bra hotell - och jag hade visonen att detta skulle vara 100-gånger bättre.

Men nej, jag kan inte säga att jag direkt vart kär i staden. Dock så räddade sista kvällen Paris. Nu kan det vara för att vi hade varit på så fina ställen innan. Men tunnelbanan (eller vi åkte RER:en) såg ut som att den var gjord på 50-talet. Det kändes ganska så skitigt (I skottland får man betala böter om man skräpar ner. Så det kan vara skillnaden från det superrena till det icke så rena).
Lite skakad av det hela samtidigt som jag var sjukt trött så hoppar vi in till en taxi som ska köra oss till hotellets dörr.
Först så fattar han inte alls vad vi säger. Så vi får visa adressen på ett papper. Det känns som att han tar omvägar och taxameterna bara tickar. När vi är framme står den på 7euro. Han säger att det kostar 12. Då säger jag att taxametern säger ju 7! Men då ville han ha 5euro extra för att han bar in vårt bagage i bilen. Jag tror att vi betalade 10 euro. Helt sjukt.
Jag frågar honom flera gånger om han är säker på att han har kört oss rätt. Det såg inte ut som på bilderna. Han säger bara jaja så sticker han. Hm...

När vi kommer in till receptionen står ett asiatiskt par och är skogstokiga på receptionisten. Vi hör bara slutet och asiat mannen står å skriver flera gånger " det här är inte vårt fel" på knackig engelska.
Medan de pratar med receptionisten så får jag bara Nej känslor. Det såg inte alls ut som det skulle. Var va all marmor? Varför har de en avlång reception som går genom två rum? Varför ligger inte hotellet på hörnan av huset som det skulle göra.
Receptionisten var iallafall väldigt snäll och tillmätesgående. Så jag beslutade mig för att det itne gjorde nåt att repan och ingången inte såg ut som de gjorde på bilderna.

Vi åkte upp i skärckernas hiss en våning för att mötas av en tråång korridor. Nej - känslan växer inom mig.
Sen när vi kommer in i rummet så blir jag bara så besviken. Det var dåligt städat (jag hade 3st hårstrån på mitt påslakan) och badkarets front var inte i badkarsmaterial utan i en spånskiva. Hur tänkte man här? trä (i synnerlighet spån) gör sig väl inte bra med vatten?
Jotack, det märktes.

Tilläggas bör att vi la ut extra mycket pengar på just det här hotellet för att det var 4-stjärnigt (var då nånstans) och för att jag har fobi för djur. Jag kan inte sova där det kan finnas djur. Jag kan inte vara instängd i ett rum med dem.
När mamma och jag var i grekland så sov jag med täcket över huvudet i en veckas tid - för att det kunde finnas djur.

Så jag vart bara så besviken. Jakob tyckte att det var jättejobbigt att se mig försöka dölja paniken.
Jag försökte hålla modet uppe å sa på morgonen att det inte skulle vara några problem att sova där. Men att jag inte skulle duscha ordentligt. (Det asiatiska paret såg vi när vi promenerade på kvällen. De hoppade in på världens lyxhotell)

Vi bytte hotell sen vi med. Till ett 4-stjärningt, som jämtfört med det första hotellet var ett lyxhotell i dubai.

Fortsättning följer...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0