Disneyland

Dag 9-10

Det här är bland det bästa jag upplevt. Vi åkte med RER:en (pendeltåget) till disneyland från paris city. Vi åkte faktiskt från operan. Det var inte helt klart vilket tåg vi skulle med. men vi lyckades ta rätt och resan var faktiskt ganska smärtfri. Att ha resväskor med 4:a hjul är verkligen kanon. Det enda negativa är när man är just på tåg. Man behöver då hålla i väskan hela tiden, annars har den en tendens att rymma.
Det funkar ju inte..
Man behöver ju sina grejer.

När vi hoppade av pendeltåget så var det en lite mindre station. Så fort man gick ut ur stationshuset så såg man det. Disneyland, disney village och disney studios. Kära nån!!
Allt det onda i fötterna, ryggen å all trötthet försvann. Vi hoppade in i bussen till hotellen (fanns en buss till hotellet som gick var 15e min. Skitsmidigt).
Man märkte direkt att de var experter på turister. De hade ett stor bagagerum där man kunde låsa in våra 4st väskor i ett och samma skåp. Man behövde ingen nyckel utan man sparade en kod elektroniskt. Igen - skitsmidigt.


The bags

Vi började med att gå in på disneyland parken. Det är superstort. Det första vi gjorde var att äta. Samla lite energi och lägga upp en plan. Direkt fick man en känsla av att vi har alldeles för kort tid på oss.


Det var en macka av nåt slag. Godare än vad det såg ut

Nej, nu sa jag fel. Det allra första som hände när vi kom in i parken var att de utannonserade disney allstar train i högtalarna. Vi tittade lite frågandes på varandra. Sen kom tåget. ALLA disneyfigurer var med på tåget som åkte förbi oss. Mimmi, Musse, Kalle, Pluto, Stitch och nalle puh - ja alla.
De dansade och en glad melodi spelades. Vilken början!
Vi stod där som två barn och vinkade. Jakob stog med kameran i högsta hugg och jag slog honom på armen då å då. När jag slog honom så skrek jag namnet på figuren jag såg - som om han skulle missat det själv annars.
Haha, ja..vad säger man.


Disney allstars

Vi gick senare över till Disney studios parken. Där åkte vi house of terror åkturen.
Det är ett höghus...väldigt högt i mina ögon, som är ett hotell.
När man kommer in i lobbyn är allt väldigt dammigt. Och det är som att hotellet fastnat i en annan tid. När man kommit in genom lobbyn blir så får man stå trångt i ett bibliotek. Där visas en film på hur hotellet hamnade i den sits som det är nu.
Det var på 50-talet och det var en storm som med sina blixtar tog ut alla system. Helt plötsligt börjar det dundra och blixtra utanför fönstrerna.
Efter det får man gå vidare till maskinrummet, och till sist får man komma till hissen.
Här trodde jag att allt skulle vara i en simulator. Att inget skulle ske på riktigt.
Jag kan väl erkänna att jag tyckte att det var konstigt att vi behövde spänna fast oss såpass mkt som man gjorde. Men tänkte inte mer på det.
Hissen åker upp, upp, upp. Sen öppnas dörrarna. Vi är högst upp i huset och vi ser ut över disneyparken. Iiih!!
Det var läskigt!
Sen så föll hissen rakt ner..för att sedan göra om proceduren nåra gånger till.
Hehe,,,allt skedde alltså på riktigt. I en karusell alltså.

Det finns så mkt att berätta. Men samma kväll så var det en kvällsparad som var helt magisk. Korta jag såg inte allt men det jag såg förbluffade mig! Det hela avslutades med fyverkerier runt sagoslottet.
Det här har de allstå varje kväll!
Magiskt är ordet!


Fin Lampa

Dag 2 på Disneyland så fick vi träffa Musse i hög person. Musse var väldigt liten. Men det stoppade inte mig. Jag kramade den stackars människan i musse-outfiten endå.
Det kändes som personen därinne höll på att gå sönder..men men. Lite får de väl tåla.
Och ja - vi var de enda som fotades med Musse som inte hade med oss barn. =)


Vi och Musse!! (Se vad liten han är)

Vi åkte även åkturen space mountain. Jag trodde att man bara skulle skjutas upp i en snabb cylinder. Man skulle komma till Månen sades det..
Det här är gjort för barn tänkte jag så det är inget att vara feg för...
Kära nån!! Vilket misstag.
Det här är lätt den bästa karusellen jag åkt i hela mitt liv. Allt annat känns som...som..fjuttigheter!
Man åkte inomhus, loopade, snurade runt, uppåner, snabbt gick det och när du trodde att det var klart så började allt om från början. Helt fantastiskt!


Swoooooooosh!

Det här blir skitlångt. Det går verkligen inte att beskriva hur det är att  vara på detta makalösa ställe.
Det var värt varenda krona!

Första dagen så köpte jag ett par Mimmi-öron (på Jakobs begäran) och gick runt med dem hela tiden. Kändes inte alls dumt eftersom att det var liksom så det var där. De som inte hade Mimmi-öron hade Pluto, stitch eller någon annan figurs öron.


Jag med Mimmi-öron framför sagoslottet


Sagoslottet på kvällen


Kvällsparaden. Alladin å prinsessan Jasmin



Mimmi å Musse


Kärlek


Mamsen skulle ha älskat detta!


Piff satte sig i en kvinnas knä mitt framför oss


Sekunderna innan vi träffar Musse


Allstars tåget


En väldigt trött Samira håller hårt i påsen


Avslutningen på kvällen dag 1. Min älskling har tagit bilden!

Sen åkte vi hem. Tog ett par dagar innan vi hämtade oss. Nu vill jag tillbaka till Disneyland

Kram
S



Kommentarer
Postat av: Camilla

Det ser så himla kul ut, jag vill också :)

2010-08-04 @ 17:24:56
URL: http://vardagslycklig.blogg.se/
Postat av: Samira

Åk dit!! Det är sjukt kul!! Vi har så himla mycket roliga minnen därifrån så att det är sinnessjukt!

2010-08-04 @ 17:27:44
URL: http://samiris.blogg.se/
Postat av: Nilla

OMG vad härligt det ser ut! Kanske skulle skriva "Paris-resa" högst upp på min 25-års-dags-önskelista :-)



Vad roligt att du också har en blogg förresten!



Hoppas att du har det jättebra (vilket jag inte tvivlar en sekund på med tanke på de bilder du visar :-))



Kram kram

Pernilla

2010-08-04 @ 19:47:57
URL: http://nillalala.blogg.se/
Postat av: Ida

Åååh! Jag vill också åka till Paris och gå på Disneyland! :)

2010-08-05 @ 11:24:08
URL: http://husligaida.blogg.se/
Postat av: Malin

Underbart Samirski! Haha det där fotot på dig, Musse o Jakob har jag sett framför mig sedan du först sa att du skulle åka dit! haha det var precis som jag hade tänkt det, förutom dina egna mimmi-öron då förstås. De var bara en bonus! Hahaha! Jag vill också åka dit nu! Drifters goes Disney!

2010-08-06 @ 01:00:39
URL: http://malincante.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0